AFM klantbelang Dashboard hypotheken

De AFM meet jaarlijks in hoeverre de hypotheekaanbieders het klantbelang voldoende centraal stellen. In het onderzoek voor 2016-2017 is gekeken naar het beheer van hypotheken. Uitkomst is dat de AFM vindt dat hypotheekaanbieders meer aandacht moeten besteden aan het contact met hun klanten tijdens de looptijd van de hypotheek. Er wordt een proactief contact verwacht zodat daar meer inzicht in komt bijvoorbeeld bij renteverlening. Ook moet er actiever omgegaan worden met betalingsachterstanden. Uitgangspunt is contact binnen 3 maanden zodat samen met de klant naar de mogelijke oorzaken van de betaalproblemen gekeken wordt.

Mooie doelstellingen natuurlijk, maar zeker als er nog helemaal geen achterstand is, wordt niet helemaal duidelijk hoe de AFM dat naast renteverlengingsmomenten voor zich ziet. Moeten ze dan vragenlijsten sturen?  Moeten IB-aangiftes worden ingestuurd en hoe is dat dan afdwingbaar tussen hypotheekaanbieder en klant die daar als alles goed loopt niet om zal zitten te wachten. Het zou dus goed zijn als de AFM dit zelf ook eens pro-actiever invult.

 

Informatie

  • Financieren
  • Vrijdag 10 november 2017

KennisHub

KennisHub Pensioen- &
Life Event Advisering

  • Inspirerende Masterclasses
  • Praktijkgerichte Workshops
  • PE Artikelen & Casuistiek
  • Artikelen & Blogs
  • Stel je vraag
  • PE-geaccrediteerd
  • Mix & Match
  • Jaarlijks PE-certificaat
  • 21 dagen op proef

€ 35 p/m

Volgende licenties: 20% korting Meer Informatie

Eerst aankijken? Word Free Member

  • Wekelijkse nieuwsbrief
  • Artikelen & Blogs
  • 5+ gratis vaktechniek artikelen p/m
  • Schrijf je in voor Masterclasses & Workshops
  • Toegang tot FinSourceOne

Gratis

Volgende Free Members: 100% korting Meer Informatie