Kifid: Bank heeft belanghebbende voldoende geïnformeerd over fondskosten en all-in-fee
Belanghebbende en zijn bank hebben in 2011 een vermogensbeheerovereenkomst gesloten. De bank brengt een all-in tarief in rekening voor haar dienstverlening. In de kwartaalrapportage is tot het tweede kwartaal 2016 enkel het bedrag opgenomen dat de bank op basis van het all-in tarief in rekening brengt. In de rapportage vanaf het tweede kwartaal 2016 heeft de bank voor het eerst ook een “indicatie kosten beleggingsproducten” gegeven. Het gaat hier om de kosten van het beleggingsfonds zelf, ook wel fondskosten genoemd.
Belanghebbende geeft aan dat hij in de veronderstelling verkeerde dat de fondskosten in het all-in tarief inbegrepen waren, omdat er voor het merendeel in fondsen van de bank zou worden belegd. Hij is van mening dat hij onvoldoende is geïnformeerd over de opbouw en omvang van de kosten. Volgens belanghebbende zou hij anders hebben gekozen voor een product met minder kosten. Hij eist daarom een schadevergoeding van ruim € 98.000,--. Dit is inclusief rendementsderving.
De Commissie van Beroep is van oordeel dat belanghebbende op grond van de door de bank verstrekte informatie redelijkerwijs heeft moeten begrijpen dat fondskosten niet in het all-in tarief zouden vallen. De bank is dan ook niet tekortgeschoten in haar informatieverplichting. De vordering wordt afgewezen.