Ombudsman Pensioenen: Klachtenprocedure voor pensioenen moet eenvoudiger

De Ombudsman Pensioenen, of eigenlijk ombudsvrouw Henriëtte de Lange, heeft een onderzoek laten in stellen naar de interne klachtenprocedure van pensioenuitvoerders.

Uit het onderzoek, dat in periode juli-oktober 2019 werd uitgevoerd, komt naar voren dat een aantal pensioenfondsen het belanghebbenden nog steeds moeilijk maakt om een klacht in te dienen. Bij ruim 25% van de 150 onderzochte pensioenfondsen was de klachtenregeling moeilijk (15%) dan wel zeer moeilijk (8%) vindbaar. Bij een klein aantal was een klachtenregeling zelfs helemaal onvindbaar (5%). Bovendien bleek dat slechts bij een derde deel van het aantal pensioenfondsen de klachtenregeling makkelijk te vinden en voorzien was van een goed toelichting, zonder te veel vakjargon.

Volgens de ombudsman heeft een aantal fondsen de informatievoorziening verbeterd. Bij 2/3 deel van het aantal fondsen laat de informatievoorziening nog steeds te wensen over. Deze conclusie trekt ook minister Koolmees van SZW. Er valt nog een veel te verbeteren.

 

Informatie

  • Toekomstvoorzieningen, Pensioen, Pensioen Algemeen
  • Maandag 30 maart 2020

KennisHub

KennisHub Up-to-date

Hét abonnement om je kennis en vaardigheid met focus op (o.a.) Pensioen, Collectief Pensioen, Lijfrente, Echtscheiding, Estate Planning en Life Events, up-to-date te houden én door te ontwikkelen. Praktijk gericht, fiscaal georiënteerd, boordevol actualiteiten en PE-geaccrediteerd.

€ 28

p/m (vanaf) Meer Informatie
  • Goed voor 30+ PE-punten/uren per jaar
  • Volg tot 10 actualiteiten sessies per jaar
  • Onbeperkt inspirerende Masterclasses
  • Schrijf je in voor praktijkgerichte Workshops
  • Lees PE-geaccrediteerde artikelen vanuit je luie stoel
  • Stel je vraag aan onze experts
  • 100% online, geen reistijden en verloren uren
  • 21 dagen op proef en beslis daarna pas