Ombudsman Pensioenen: Klachtenprocedure voor pensioenen moet eenvoudiger
De Ombudsman Pensioenen, of eigenlijk ombudsvrouw Henriëtte de Lange, heeft een onderzoek laten in stellen naar de interne klachtenprocedure van pensioenuitvoerders.
Uit het onderzoek, dat in periode juli-oktober 2019 werd uitgevoerd, komt naar voren dat een aantal pensioenfondsen het belanghebbenden nog steeds moeilijk maakt om een klacht in te dienen. Bij ruim 25% van de 150 onderzochte pensioenfondsen was de klachtenregeling moeilijk (15%) dan wel zeer moeilijk (8%) vindbaar. Bij een klein aantal was een klachtenregeling zelfs helemaal onvindbaar (5%). Bovendien bleek dat slechts bij een derde deel van het aantal pensioenfondsen de klachtenregeling makkelijk te vinden en voorzien was van een goed toelichting, zonder te veel vakjargon.
Volgens de ombudsman heeft een aantal fondsen de informatievoorziening verbeterd. Bij 2/3 deel van het aantal fondsen laat de informatievoorziening nog steeds te wensen over. Deze conclusie trekt ook minister Koolmees van SZW. Er valt nog een veel te verbeteren.