AFM klantbelang Dashboard Consumptief Krediet

Op diens website heeft de AFM de resultaten bekend gemaakt van het jaarlijkse onderzoek van het Klantbelang Dashboard dat meet in welke mate financieel dienstverleners het belang van de klant centraal stellen. In de meting voor consumptief krediet constateert de AFM dat er nog steeds veel ruimte is voor verbetering. Er is nog steeds sprake van overkreditering. Ook moeten de kredietaanbieders nog meer inspanningen leveren voor oplossingen bij betalingsachterstanden. Het gaat bijvoorbeeld om het soort krediet en de aansluiting bij het bestedingsdoel. Uitgaven van klanten moeten beter onderzocht worden. Bij achterstanden moet  niet alleen de inning voorop staan, maar ook de oorzaken van de achterstanden en problemen. Daarvoor verwijst de AFM ook naar de eigen leidraad Consument en incasso. In 2018 zal er vervolgonderzoek komen.

In een controlerende rol is het altijd makkelijk schieten. Een eigen leidraad is te prijzen, maar ook daarvoor geldt dat wil een consumptief krediet nog tegen acceptabele prijzen aangeboden kunnen worden er geen onevenredige inspanningen verwacht kunnen worden van de aanbieder. De rol voor het voorkomen van overkreditering kan wellicht ook wel beter bij de adviseur gelegd worden. De aanbieder wordt immers sowieso al gestraft bij overkreditering als het krediet niet wordt terugbetaald.

 

 

Informatie

  • Financieren
  • Vrijdag 10 november 2017