Artikel FD Selections: Pensioen & Auto

Een van de mooiste ‘vakbladen’ vind ik nog steeds: Arts & Auto. Al bijna een eeuw lang een naam in artsenland. Stammend vanuit de tijd dat alleen artsen een auto hadden (inmiddels een oubollige naam natuurlijk, máár de inhoud is prima!).

Dashbord
Ook Minister Kamp houdt blijkbaar van auto’s. Nu heel veel Nederlanders iets met auto’s hebben is de combi zoeken van pensioen & auto dus niet zo gek. Kamp zei op het AFM Pensioencongres: “Informatie over pensioenen moet net zo duidelijk worden gepresenteerd als de informatie die automobilisten op hun dashbord krijgen. Hoe hard rijd ik? Hoeveel zit er nog in de tank? En krijg ik een waarschuwingssignaal als het nodig is?”.

Ik ben het daar mee eens. Pensioengerechtigden zullen nooit pensioendeskundigen worden. Maar wees eerlijk: weet u wat er onder de motorkap gebeurd? En toch kunt u ongetwijfeld goed autorijden. Zo is het ook met pensioen.

Andere informatie
Ik heb al vaker bepleit dat we anders moeten communiceren. En nogmaals, de Pensioenwet geeft ook die opdracht: tijdig, duidelijk, (voor de ontvanger) begrijpelijk en juist. Een eerste uitspraak (ten nadele van het pensioenfonds) kennen we al: het UPO is leading boven de feitelijke situatie (zeker als die in het voordeel van de werknemer uitvalt).

Principes
Een aantal principes is daarbij van belang:
-geen vakjargon (en dat is bijna alles: franchise, opbouwpercentage, risico-np etc.);
-communiceren vanuit de behoefte van de ontvanger, wat wil deze weten. Dat zijn maar 3 dingen: hoeveel krijg ik, vanaf wanneer, bij voorkeur netto. Onderdeel hiervan is natuurlijk de mate van indexatie;
-iedere ontvanger heeft een eigen voorkeur voor taal, cijfers, kleuren, schriftelijk of digitaal. En ordent info anders. Wat voor de een chaos is, is voor de ander juist logisch. Kortom, maatwerk en dat kan eigenlijk alleen digitaal.

Serieus
Dit werkt alleen maar als de zender zijn ‘klant’ serieus neemt. En dat ook kan (op basis van zijn kennis en kunde). Het is onder professionals heel leuk (en stoer) om te praten over dekkingsgraden, reëel versus nominaal, een miljardje hier te kort, daar te veel. Dit is allemaal prachtig, maar volledig bezijden de werkelijkheid en de belevingswereld van de werknemer. Dat is het zelfde als praten over koppel, break-horsepower, turbo’s, kleppen en weet ik veel wat nog meer.

Eigen verantwoordelijkheid
Dat de werknemer zich zelf ook in zijn pensioen moet verdiepen is logisch. Ook autorijden moet je leren en een ‘dashbord’ leren lezen. Op onvruchtbare grond zal namelijk niets groeien. Ook geen ‘pensioendashbord’.

Tot slot
Ooit was mijn auto kapot. Toen ik hem weer kwam ophalen wilde de monteur mij uitleggen wat er kapot was. Tja, dat had niet echt mijn interesse. Ik had het ook niet gesnapt. Geen voedingsbodem. Hij had ook beloofd mijn velgen mooi te poetsen. Dat was hij vergeten. Jammer.

Informatie

  • Pensioen Algemeen
  • Donderdag 26 maart 2015