Artikel www.Overgeld.nl: Wie vertrouwt wie nog?

Dat het vertrouwen in elkaar in pensioenland danig is afgenomen mag duidelijk zijn. Bij Smit vragen de gepensioneerden, maar ook de actieve deelnemers, zich af of ‘hun’ werknemersvertegenwoordigers hun belangen wel goed hebben behartigd? Maar ook vraagt de recente koper van Smit, Boskalis, zich af of ze wel goed voorgelicht zijn? En dan ongetwijfeld niet door de vertegenwoordigers van Smit zelf maar ook de betrokken adviseurs.

Dat werknemers hun werkgever al veel langer kritisch beoordelen is evident. Verder is iedereen natuurlijk kritisch op verzekeraars, dat is immers al zo vanzelfsprekend geworden…..

En dat gepensioneerden eigenlijk überhaupt niemand meer vertrouwen is ook niet raar nu juist bij hen als eerste manifest is geworden dat ‘zekere’ pensioenen, toch wat minder zeker zijn.

Dat het terecht is dat wantrouwen, dat klopt. Allereerst omdat iemand dat zo voelt dat per definitie terecht is, gevoel klopt namelijk altijd (ook al is een ander het er niet mee eens natuurlijk). Ten tweede omdat niemand precies weet hoe het nu echt zit. En daar zit precies het probleem en ook de oplossing. Transparantie is het probleem, communicatie de oplossing.

Transparantie betekent dat duidelijk is hoe de vork aan de steel zit. En dat u weet wat er met het pensioengeld gebeurd (is). Bijvoorbeeld dat er mee belegd wordt, en dat houdt risico’s in. Maar ook dat de levensverwachting stijgt en dat een gepensioneerde van nu dus eigenlijk premie heeft betaald uitgaande van een lagere levensverwachting. Dat zal toch links of rechtsom gecorrigeerd moeten worden. En ook, dat als er onvoldoende geld in een pensioenfonds dreigt te komen als laatste redmiddel de pensioenen tijdelijk verlaagd worden. Afstempelen is dus niet definitief, maar hopelijk maar tijdelijk.
Enige c.q. voldoende kennis van zaken is daarvoor nodig. Anders ‘adviseert de lamme de blinde’ en dat lijkt mij niet goed. Als je het niet weet/begrijpt, eerst (door)vragen hoe het zit en dan pas oordelen, zou ik dus iedereen willen aanraden.

Vervolgens de communicatie zelf. In al mijn trainingen/lezingen etc., stel ik altijd de vraag: wat wilt u eigenlijk weten van uw pensioen? Het antwoord is overal hetzelfde: hoeveel krijg ik en vanaf wanneer. Dus eigenlijk maar 1 getal, b.v. € 10.000,- vanaf 65 jaar. Is dat nu zo moeilijk?

De beste leraar op school die u zich vast nog herinnert is altijd diegene die moeilijke materie op een makkelijke manier kon uitleggen. Zo moet het ook bij pensioen. Dat ene getal dat u wilt weten, kan iedereen communiceren. Vervolgens moet een deskundige in staat zijn om niet/minder deskundigen alles te vertellen wat deze willen weten. Als je dat niet kunt, ben je misschien niet zo deskundig.

Onlangs zei ik in een bijeenkomst dat pensioen eigenlijk niet zo moeilijk was. Iemand merkte toen op: ja, jij hebt er verstand van.
Dat niemand – ook ik niet – weet hoe het in de toekomst gaat, (met de rente, de beleggingen, de levensverwachting, de solidariteit tussen generaties, ‘het vertrouwen’, etc.) is ook logisch. Iemand die meent dat wel te weten overschat zichzelf denk ik.

Enige terughoudendheid over alles wat zich in de toekomst afspeelt is dus wel op z’n plaats.

Hebt u vragen over alle recente pensioenontwikkelingen en wat dat voor u betekent? Stelt u ze dan gerust via www.pensioenSOS.nl.

Mr. Theo Gommer MPLA is partner bij Akkermans & Partners Legal & Advice te Tilburg, waar hij tevens directeur van het Wetenschappelijk Bureau is. Daarnaast is hij advocaat bij Gommer & Partners Pensioen Advocaten en voorzitter van de Nederlandse Orde van PensioenDeskundigen.

Informatie

  • Pensioen Algemeen
  • Donderdag 26 maart 2015