Premium | FinSourceOne vaktechniek artikelen

Keurmerk voertuigbeveiliging en risicoklassen

Na de overname van het Keurmerk Voertuigbeveiliging door het CCV is gewerkt aan een grondige herziening van het Keurmerk. Ook is een nieuw systeem geïntroduceerd om het risico van diefstal van een motorvoertuig te bepalen en is er nieuws over de eisen ten aanzien van beveiliging van auto’s met keyless entry.

Inleiding

Diefstal van motorrijtuigen levert een aanzienlijke schadelast op voor verzekeraars. De Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) behartigt de belangen van verzekeraars, leasemaatschappijen en verhuurbedrijven bij het terugvinden en –bezorgen van voertuigen. Tot vorig jaar beheerde het VbV ook het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Die taak is nu overgenomen door het Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het keurmerk heet nu: Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Veel documenten waarin de eisen voor de te gebruiken installaties en de inbouwbedrijven stonden, zijn nu herschreven. Een nieuw systeem voor de automatische bepaling van de risicoklasse van een voertuig is ingevoerd. Ook is er nieuws over de eisen die met ingang van 1 januari 2021 aan keyless entry systemen gesteld worden.

CCV Erkenningsregeling Voertuigbeveiliging vernieuwd

Met ingang van 1 april 2021 gaan nieuwe, strengere, eisen gelden voor beveiligingsbedrijven en hun medewerkers. Ook het inbouwvoorschrift is aangepast. Meer informatie is te vinden op de site van het CCV. Zie de externe links.

Nieuw Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging

https://hetccv.nl/fileadmin/Afbeeldingen/Certificatie-en-inspectie/Voertuigbeveiliging/logo_voertuigbeveiliging-klein.jpgHet keurmerk ziet toe op het gebruik van goedgekeurde componenten die alleen door gecertificeerd inbouwbedrijven ingebouwd mogen worden. Als aan alle voorwaarden is voldaan mag het (nieuwe) CCV beeldmerk gevoerd worden. Het oude VbV beeldmerk kan nog voorkomen.

Volgens het CCV is de kans op diefstal van een motorrijtuig dat voorzien is van het beeldmerk aanzienlijk kleiner.

Certificering

De certificering wordt feitelijk uitgevoerd door KIWA SCM. Op de site van deze organisatie staat een lijst van goedgekeurde alarmsystemen (zie externe links). Dit kunnen systemen zijn die af-fabriek geleverd worden of systemen die na aankoop ingebouwd worden. 

Risicoklasseindeling Voertuigbeveiliging

Het nieuwe systeem van risicoklasseindeling geeft een berekening van de omvang van het risico op diefstal van een motorrijtuig. Het model kijkt naar 28 kenmerken waaronder: merk, model, type en uitvoering. Het systeem is zelflerend en kan dagelijks aangepast worden. Het model kent vier risicoklassen: laag, gemiddeld, hoog en zeer hoog. Het CCV adviseert om vanaf risicoklasse ‘gemiddeld’ een motorvoertuig te beveiligen met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.

Verzekeraars, financieel adviseurs en gevolmachtigden die werken met Audascan 360 kunnen via het kenteken het standaardrisico op diefstal van een auto inzien. De gegevens zijn ook te vinden op het informatieportaal van Solera. Het is ook mogelijk het risico vast te stellen door het kenteken van de auto in te tikken op de site van autodiefstalcheck (zie de externe links).

In onderstaand schema is te zien welke maatregelen bij welke risicoklasse passen.

https://hetccv.nl/fileadmin/Afbeeldingen/Keurmerken/Risicoklassen_Keurmerk_CCV_Voertuigbeveiliging.png

Beveiligingsklasse per voertuigsoort

Kiwa SCM heeft een overzicht samengesteld (zie externe links) van de beveiligingsklasse per voertuigsoort. Hier staan alle beveiligingsmaatregelen voor personenauto’s, bedrijfsvoertuigen, werkmaterieel, motorfietsen en aanhangers.

Keyless entry en certificering

Het probleem met keyless entry systemen is al lange tijd bekend. Criminelen verlengen (relay attack) het systeem van een keyless entry-sleutel die zich in bijvoorbeeld het woonhuis bevindt, zodat zij de auto kunnen openen zonder dat zij de sleutel in handen hebben. Om dit probleem aan te pakken gaan aangepaste keuringseisen gelden voor keyless entry systemen. Vanaf 1 januari 2021 gelden de nieuwe lijsten van voertuigen die aan de aangescherpte eisen voldoen en voertuigen waarvoor aanvullende beveiligingsmaatregelen nodig zijn. De lijsten zijn te vinden op de site van CCV en Kiwa SCM.

Voertuigen die beschikken over een geldig certificaat van voor 1 januari 2021 houden dit certificaat, ook als het voertuig van eigenaar wisselt. Verzekeraars kunnen bij aanvraag van een nieuwe verzekering wel aanvullende eisen stellen. Tips om een relay attack te voorkomen zijn opgenomen onder de externe links.

Informatie

  • Schade Particulier
  • EQF 5
  • Woensdag 3 februari 2021
Premium | FinsourceOne vaktechniek artikelen

Je eerste 2 Premium vaktechniek artikelen voor deze maand zijn op.

Meer premium artikelen lezen?
Word dan Member!

Bekijk de Memberships