Werknemer mag afstand doen van wettelijk recht waardeoverdracht

Werknemers hebben bij verandering van baan recht op waardeoverdracht van pensioen. Dit recht bestaat op grond van de Pensioenwet. Regelmatig worden werkgevers geconfronteerd met de gevolgen van waardeoverdracht, namelijk grote affinancieringskoopsommen. Veel werkgevers die met deze bijbetalingsproblematiek te maken hebben (gehad) willen dit op een of andere manier voorkomen. De werknemer in de arbeidsovereenkomst laten tekenen voor het afzien van zijn wettelijk recht lijkt de meest voor de hand liggende optie. Dit mag! Maar er zitten wel een paar adertjes onder het gras.

Geen partij

Artikel 71 van de Pensioenwet spreekt over de plicht van de uitvoerder tot waardeoverdracht op verzoek van de deelnemer. Opvallend is dus dat waardeoverdracht iets is tussen deelnemer en uitvoerder. De werkgever is geen partij. Het is dan ook niet mogelijk om in een overeenkomst tussen werkgever en werknemer afspraken te maken over een iets dat speelt tussen deelnemer en uitvoerder. Als de deelnemer uiteindelijk toch overdracht wenst en voldoet aan de voorwaarden, is de uitvoerder verplicht mee te werken! En wat doet de werkgever als de werknemer achteraf toch waardeoverdracht heeft laten plaatsvinden? Ik kan me er wel een voorstelling bij maken, maar hier wordt eerder een probleem gecreëerd dan opgelost.

Goed informeren

Een overeenkomst tot het doen van afstand kan zoals ik al zei zonder al te veel bezwaren door een werknemer worden getekend. De rechtskracht van die overeenkomst kan echter beperkt zijn. Een werknemer moet immers bij het aangaan van de overeenkomst wel weten wat de consequenties zijn van die overeenkomst. Een werkgever weet vaak wel wat de consequenties zijn van een overdracht, want daarom laat hij de werknemer tekenen. Maar weet de werknemer ook wat de consequenties zijn als hij tekent? En weet de werknemer wat de consequenties zijn van al dan niet overdragen? Die laatste vraag lijkt mij op voorhand moeilijk te beantwoorden. Als achteraf blijkt dat de werknemer iets heeft getekend zonder op de hoogte te zijn van de consequenties, die bij de werkgever wel bekend waren, wat is dan de waarde van die overeenkomst? Ik denk dat je als werknemer die overeenkomst zonder al te veel moeite met succes zal kunnen aanvechten.

Ik persoonlijk voel niet zoveel voor dit soort beperkende overeenkomsten. Ik zou eerder inzetten op een goede begeleiding van de waardeoverdracht. Daarbij kan dan een afweging worden gemaakt tussen enerzijds de voordelen van overdracht voor de werknemer (als die er zijn) en de nadelen voor de werkgever, waarbij die laatste mogelijk met een compensatievoorstel zou kunnen komen.

Vaak komt het voor dat werknemers zonder overleg en op eigen houtje overdracht laten plaatsvinden. Kijk, dat zou ik nou regelen in de arbeidsovereenkomst. Biedt als werkgever begeleiding aan bij waardeoverdracht en zet er een penalty op als een werknemer toch op eigen houtje waardeoverdracht gaat doen.

Kijk hier voor een compleet overzicht van alle artikelen over waardeoverdracht

Informatie

  • Pensioen Algemeen
  • Maandag 1 november 2010