AFM geeft duidelijkheid over verstrekken van relevante en duidelijke informatie op vergelijkingssites

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in een interpretatie meer duidelijkheid gegeven over informatie die vergelijkingssites moeten geven aan consumenten.

"Vergelijkingssites moeten ‘redelijkerwijs relevante informatie’ geven aan consumenten en hen hierover ‘duidelijk’ informeren. Het moet voor consumenten duidelijk zijn welke waarde zij kunnen hechten aan het resultaat van een vergelijking."

Omdat steeds consumenten financiële producten online vergelijken, vindt de AFM het belangrijk dat vergelijkingssites relevante en duidelijke informatie verstrekken. Het moet voor een consument bijvoorbeeld duidelijk zijn of er bijvoorbeeld alternatieven buiten beschouwing zijn gelaten.

De AFM verwacht dat financiële dienstverleners die een vergelijkingssite exploiteren consumenten gemakkelijk vindbare en begrijpelijke informatie verstrekken waarin antwoord wordt gegeven op de vragen:

  •     Wat doet u voor de consument?
  •     Waar verdient u aan?
  •     Hoe komt de vergelijking tot stand?
  •     Hoe volledig is de vergelijking?