Artikel Geld en werk: Pensioencommunicatie

image_pdf

Wederom wil ik het met u hebben over pensioencommunicatie. Want, ik zal eerlijk zijn, dat schiet niet echt op. En de tijd begint nu echt te dringen. Onlangs schreef ik een whitepaper over “Pensioen nieuwe stijl voor de toekomstige arbeidsmarkt”. Dat de toekomstige arbeidsmarkt veel flexibeler zal worden is inmiddels bekend. Grote groepen babyboomers verlaten de arbeidsmarkt de komende jaren. In combinatie met de noodzaak van langer doorwerken en meer individuele flexibiliteit zal de arbeidsmarkt dus meer en meer bevolkt worden door ZZP-ers en ook door werknemers die deels ZZP-er en deels werknemer zijn. Kortom, de werknemer van de toekomst zal niet 40 jaar bij dezelfde werkgever in dienst blijven. De werkgever op zijn beurt zal dus overstappen van een verzorgingsmodel naar een beloningsmodel. Zolang u bij hem werkt, zal hij bijdragen aan uw pensioen. Maar dat betekent automatisch dat u zelf verantwoordelijk wordt voor een goed pensioen.

Als u dit nu leest en denkt: maar dat wil ik helemaal niet?! Tja, dan moet ik u nu teleurstellen, het gaat namelijk wel gebeuren. Bereidt u zich daar dus maar op voor!

In het hierboven genoemde whitepaper schreef ik onder andere dat de HR- en P&O-afdelingen nauwelijks meer kennis van pensioen hebben dan de gemiddelde werknemer. En dat kan natuurlijk niet. Pensioen is veel belangrijker, u werkt er tenslotte ‘de hele vrijdag’ voor, dan de lease-regeling, het mobieltje of de vrije dagen. Daar weten ze wel alles van, maar van pensioen niet? Dat is raar en niet goed. We moeten alle schakels in het proces inzetten om die betere pensioencommunicatie te bewerkstelligen.
Een aantal P&O-ers gaven in reacties aan dat dat toch de taak is van het pensioenfonds of de verzekeraar. Ja en nee. Natuurlijk moeten deze u zodanige informatie verschaffen dat u verder kunt. Maar dat laat onverlet dat P&O heel goed de eerste opvang op de werkvloer kan doen. Kijk, het is net als met autorijden. Je hoeft echt niet te weten hoe het onder de motorkap werkt om toch te kunnen autorijden en goed te kunnen sturen, te navigeren etc.

Uit de meeste reacties kwam overigens ook de bevestiging dat de gemiddelde P&O-er inderdaad weinig verstand heeft van pensioen. En dat de behoefte van de medewerkers aan meer ondersteuning groot is.

Dat P&O-ers weinig van pensioen weten is overigens op zich niet de schuld van P&O-ers, hoor. Maar ook hier is stilstand achteruitgang. In de nieuwe pensioenwereld moet de P&O-er als professional blijkbaar – dat is de vraag én de noodzaak – beter geëquipeerd zijn om de medewerkers met kennis en kunde te ondersteunen. Dat daarvoor scholing, tijd en dus geld beschikbaar moet zijn is een keus die de werkgever vervolgens moet maken. Maar die u en de P&O-er wel moeten afdwingen! En richting werkgevers zou ik willen zeggen: u kunt beter meer investeren in pensioencommunicatie dan in een hogere pensioenbijdrage. Als u dat namelijk niet gepaard laat gaan met die betere pensioencommunicatie zal de extra pensioeneuro niet landen. Dan zijn het pensioenkosten en geen pensioeninvesteringen, en daar moeten we naar toe.

Als nu iedereen in de pensioenketen, werkgever, uitvoerder, adviseur, P&O en vooral ook de werknemer zelf zich meer en mede verantwoordelijk gaat voelen voor betere pensioenkennis dan komt het toch nog goed!

Mr. Theo Gommer MPLA is partner bij Akkermans & Partners Legal & Advice te Tilburg, waar hij tevens directeur van het Wetenschappelijk Bureau is. Daarnaast is hij advocaat bij Gommer & Partners Pensioen Advocaten en voorzitter van de Nederlandse Orde van PensioenDeskundigen.

Theo Gommer
Over Theo

Mr. J. Theo Gommer MPLA CCFP (1966) is managing partner bij de &Gommer Pensions Group, bij Gommer & Partners Pensioen Advocaten en bij de Visitatie Commissie Pensioenfondsen. Hij was tot 2018 voorzitter van de Nederlandse Orde van PensioenDeskundigen. Verder is hij actief als [...]

Bekijk profiel