Pensioenfederatie publiceert position paper over verdere uitwerking pensioenakkoord

Nu de plannen in het pensioenakkoord, na goedkeuring door de FNV, door alle betrokken partijen worden ondersteund, kan de volgende horde om tot een nieuw pensioenstelsel te komen, worden genomen. Dat is nog best lastig. De afspraken moeten worden omgezet in wet- en regelgeving.

Voor zover mogelijk wil de Pensioenfederatie daarbij behulpzaam zijn. Daarom heet de Pensioenfederatie een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin de positieve punten van het pensioenakkoord worden benadrukt, maar waarin ook enkele opletpunten worden benoemd. Zo moet het voor alle deelnemers duidelijk zijn hoe de overgang van het oude naar het nieuwe stelsel zal verlopen.

Gelukkig zijn voor de korte termijn pensioenkortingen van de baan. De eind 2019 ingevoerde maatregelen wordt verlengd. Dat zal overigens niet in alle gevallen voldoende zijn om kortingen af te wenden, gezien de economische crisis. Op de iets langere termijn is het van belang om een duidelijk overgangsrecht met een breed draagvlak te creëren. Pas in 2026 zal het nieuwe pensioenstelsel een feit zijn, maar hoe moet het in de tussentijd met de dekkingsgraden en de rekenrente?

De Pensioenfederatie heeft er alle vertrouwen in dat het wetgevingsproces tot een goed einde zal worden gebracht.