Verbod op reclame-uitingen voor schadelijke financiële producten

image_pdf

De AFM heeft een markconsultatie in gang gezet over een mogelijk aanstaand besluit om financiële producten aan te wijzen met een reclameverbod richting consumenten. Het verbod moet ook gaan gelden voor buitenlandse bedrijven. Het gaat volgens de AFM dan vooral om hefboomproducten, CfD’s met restschuld of hefboom van 10 of hoger, Turbo’s en Futures met een hefboom van 10 of hoger. Daarnaast moet er ook een reclameverbod voor flitskredieten komen. Dan gaat het om kredieten met een hele korte looptijd met een zeer hoge kredietvergoeding, maar eventueel ook dergelijke kredieten met een langere looptijd.

Natuurlijk een goed initiatief, tenminste zolang het nog steeds productinnovaties mogelijk laat zijn die een goed eindresultaat voor de consument en diens klantbelang kunnen bereiken met juist het toepassen van deze financiële instrumenten. Zeker in combinaties kunnen ze immers juist ook zekerheden inbouwen. De bedoeling is om de regeling per 1 juli 2017 in te laten gaan.

 

Marco Rijsdijk
Over Marco

Mr. M. Rijsdijk (1973) is Director Product Management Benelux bij Elips Life AG te Amstelveen, waar hij tevens lid is van het Regional Management Team Benelux. Elips Life AG is (her)verzekeraar van pensioen en arbeidsongeschiktheidsdekkingen. Hij studeerde Nederlands en Fiscaal Recht en [...]

Bekijk profiel